Menu

Gratis Quickscan
App ons Bel ons Mail ons Route Gratis Quickscan

We zijn momenteel gesloten

Online herkend #1 | Online reisbureaus

Marinca Esselink - Internetbureau Beter Bekend

20 juni 2019

Online herkend #1 | Online reisbureaus - Internetbureau Beter Bekend

Misschien is het je wel eens opgevallen. Websites binnen een bepaalde branche maken vaak gebruik van dezelfde trucjes. In de layout van deze websites zie je veelal dezelfde functionaliteiten terugkomen. Dit is meestal niet zonder reden. In de serie “Online Herkend”onderzoeken we de meest gebruikte trucs van websites in een bepaalde branche. In ons eerste item bespreken we online reisbureaus.

Bijna elke site waar je een vakantie kan boeken gebruikt ze wel. Trucs om je te prikkelen zodat je je vakantie zo snel mogelijk wil boeken. Elke maatschappij wil dat je je vakantie bij hen boekt en dat proberen ze door allerlei trucs. 

Over het algemeen gebruiken diverse sites een opbouwende keuzearchitectuur. Stapje voor stapje proberen ze je over te halen om bij hen te boeken.

Online herkend #1 | Online reisbureaus - Internetbureau Beter Bekend

1. Grote prijzen

Op bijna elke website waar je een vakantie kunt boeken worden de prijzen direct vermeld. Vaak zo opvallend mogelijk. Met opvallend bedoelen we grote cijfers, opvallende kleuren, opvallende plekken en ga zo maar door.  Zo word je geprikkeld om daar als eerste naar te kijken. Achter al deze kleine dingetjes zitten verschillende theorieën om jou zo ver te krijgen om bij hen te boeken. 

2. Felle kleuren

Het gebruik van felle kleuren heeft invloed op het nemen van een besluit. Bij koopgedrag zijn kleuren erg belangrijk. Het gebruik van goede kleuren kan daadwerkelijk een verschil maken of men eerder een aankoop doet.  Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van felle kleuren de haast op een aankoop bevordert. En dat is natuurlijk ook wat de websites willen. 

Online herkend #1 | Online reisbureaus - Internetbureau Beter Bekend

3. Beoordelingen of recensies

Uit onderzoek is gebleken dat er gemiddeld 7 recensies gelezen moeten worden voordat een accommodatie als vertrouwd zien. Daar maken 9 van de 10 websites ook gebruik van. Het is je misschien al wel eens opgevallen, maar bij bijna elke accommodatie staan er een aantal recensies bij óf een gemiddeld cijfer van mensen die de betreffende accommodatie beoordeeld hebben. Zo proberen de websites je vertrouwen te winnen. Hoe meer recensies en beoordelingen hoe beter. Ongeveer 55% van de mensen maken een keuze naar aanleiding van de beoordelingen. 

Online herkend #1 | Online reisbureaus - Internetbureau Beter Bekend

4. Bovenaan de mogelijkheid om je bestemming te kiezen

Bovenaan de homepage staan bij de meeste sites een mogelijkheid om aan te geven in een zoekmenu wat je doel is. Ze geven je de mogelijkheid om zo snel mogelijk bij je doel te komen. Je kan aangeven wanneer je wilt gaan, hoe lang je wilt gaan, wat je bestemming zal worden, met hoe veel personen en wat je budget zal zijn. Dat zorgt ervoor dat je niet eerst de hele website door hoeft te spitten om te zoeken naar je bestemming. Het heeft allemaal te maken met de gebruikerservaring van de website. Het is niet zo zeer een truc om je te lokken, maar ze willen het zo makkelijk mogelijk voor je maken. Zodat je wel op de website zal blijven.

Online herkend #1 | Online reisbureaus - Internetbureau Beter Bekend

5. Aanbiedingen

Aanbiedingen zie je overal. Vakantiesites maken er ook optimaal gebruik van. Denk bijvoorbeeld aan Summer Deals, Last minute deals en vroegboekkortingen. Dit gebruiken ze om je als bezoeker te ‘verleiden’ met aantrekkelijke kortingen (want ja, wie houdt er nou niet van hoge kortingen). Deze aanbiedingen komen op elke pagina terug. Een aanbieding is een van de meest gebruikte manieren om potentiële klanten te lokken. Mensen houden van kortingen en speciale acties.  Daarom is dit een ideale manier om mensen zo ver te krijgen om die ene vakantie te boeken.

6. Voor- en na prijzen (prijsverschil)

Naast de aanbiedingen staan ook altijd de prijzen, de oude prijs en de prijs na de korting. Dat trucje noemen we ook wel het referentie-effect. De eerst beschikbare informatie heeft invloed op de informatie die volgt. Dat is waarom het prijsverschil er ook vaak bij staat. Mensen kunnen zo zien hoe veel geld ze besparen. Dat is vaak een goede reden om iets zeer aantrekkelijk te vinden. Iedereen (en vooral Nederlanders) houdt van besparen en we willen graag alles zo goedkoop mogelijk.

Online herkend #1 | Online reisbureaus - Internetbureau Beter Bekend

7. Voorafgaande boekingen

Naast recensies en beoordelingen die vaak bij de vakantie staan, staat er vaak ook bij hoe veel mensen de accommodatie geboekt hebben. Zo krijgen mensen het gevoel dat ze niet de enige zijn. Dat zorgt voor vertrouwen van de bezoekers, want zij zullen hierdoor sneller denken: “Als iemand anders het doet of al gedaan heeft dan zal het wel goed en betrouwbaar zijn”. En de online marketeers willen juist die gedachtegang bij de bezoekers creëren door dit erbij te zetten. 

8. Beschikbaarheid

Het aangeven van de beschikbaarheid van het aantal kamers kan ook voor urgentie zorgen. Mensen krijgen stress als er staat dat er nog maar 1 kamer beschikbaar is, wat kan leiden tot een impulsievere boeking. Dat is een van de verleidingsprincipes die marketeers vaak gebruiken. Ze verleiden je om zo snel mogelijk een keuze te maken, maar het kan zijn dat er ergens een andere optie van dezelfde kamer staat. Alleen dan niet op de desbetreffende site. Het is dan gewoon een kwestie van goed zoeken. Het kan maar zo zijn dat dezelfde kamer nog beschikbaar is onder een andere naam ergens anders.

Online herkend #1 | Online reisbureaus - Internetbureau Beter Bekend

9. Een heleboel garanties. 

En met garanties bedoelen we uitspraken als ‘laagste prijs garantie’, ‘boek nu en betaal later’, ‘niet goed geld terug’ of ‘gratis annuleren’. Dit zijn onderbewuste boodschappen die gebruikt worden om je gerust te stellen. Ze willen je het gevoel geven dat je iets mist als je nu niet boekt. Het is belangrijk dat ze je vertrouwen weten te winnen tijdens je oriëntatiefase. Als je aan het rondkijken bent en je leest deze garanties dan vergroot dat de kans dat je eerder voor die site zal kiezen om daar je vakantie te boeken.

10. Je kan je favorieten bewaren

Als extra optie kan je favorieten opslaan of toevoegen aan een lijstje. Dat houdt in dat je vakantie opties kan opslaan die je aanspraken. Zo ontstaat er een lijstje met opties waar je nog over wilt denken of nog even verder wil kijken. Doormiddel van het lijstje kan je makkelijk terugvinden wat je opgeslagen hebt. Dit is gunstig voor de websites, want je kan tegenwoordig door het gebruik van cookies makkelijk zien wat iemand opslaat. Zo kunnen ze goede suggesties geven op basis van jouw interesses, zodat de kans groter wordt dat je je vakantie bij hen zal boeken.  

Marinca Esselink - Internetbureau Beter Bekend

Geschreven door:

Marinca Esselink

Stagiair online marketing bij internetbureau Beter Bekend. Student van het Cibap & studeert International Creative Business Developer.

Lees meer blogs

Delen: