Beter Bekend, Ontwikkelt jouw online identiteit
Hoe maak je een succes van Black Friday?

Bereid je webshop voor op Black Friday aan de hand van deze tips

Bereid je webshop voor op Black Friday met deze tips
Jens van Wijhe
Jens van Wijhe Eigenaar & Strateeg @ Beter Bekend
Gepubliceerd op: 14 november 2023
Leestijd: 4 minuten
Is jouw webshop al klaar voor Black Friday?

Wat is Black Friday?

Vrijdag 24 november 2023 is het weer Black Friday, het shopfestijn dat wordt gezien als het startschot om kerstaankopen te doen. Met consumenten die op zoek zijn naar de beste deals, is het belangrijk om je webshop voor te bereiden op de toestroom van bezoekers. Met deze tips maak je van Black Friday een succes.

Black Friday 2023

Black Friday valt altijd op de laatste vrijdag van de maand november en is overgewaaid uit Amerika. Sommigen noemen het ‘Amerikaanse toestanden’, maar één ding is zeker: Black Friday is ook in Nederland erg populair. Voor veel online retailers is het zelfs een van de belangrijkste verkoopdagen van het jaar.

"Op Black Friday in 2022 werd er een recordaantal betalingen geregistreerd via iDeal, namelijk 6,1 miljoen. Dat meldt eigenaar Currence."

Black friday is niet alleen voor de grote webshops

Wie denkt dat Black Friday alleen interessant is voor de grote webshops en platformen, heeft het mis. Uit een onderzoek (uit 2018) van Ingenico blijkt dat kleinere retailers in Nederland verantwoordelijk zijn voor 26% van het totale aantal verkopen op Black Friday.

Voor webshops is Black Friday dus een uitgelezen kans om de omzet een impuls te geven. Bovendien trek je met een succesvolle marketingcampagne op deze dag meer bezoekers naar je website, wat voor interessante data en potentiële terugkerende klanten kan zorgen. Maar hoe haal je de volledige potentie uit Black Friday? Met deze checklist helpen we je op weg.

Stunt met hoge kortingen

Op Black Friday ben je niet de enige met ambities. Concurrenten zullen evengoed kortingen aanbieden, dus zorg ervoor dat je webshop eruit springt. Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat men pas zou overwegen om producten of diensten aan te schaffen tijdens Black Friday wanneer de korting rond de 40% ligt.

Biedt kortingen aan op basis van het gedrag van de webshop bezoekers
Selecteer allereerst de juiste producten waarop de korting van toepassing is. Dit doe je aan de hand van relevante data. Welke producten worden het vaakst opgeslagen in het favorietenlijstje? Of welke worden vaak toegevoegd aan het winkelmandje? Om inzicht te krijgen in deze data is het tracken van het gedrag van de webshop bezoekers dus erg belangrijk. Doe je dit nog niet, begin hier dan zo snel mogelijk mee. Ook producten die minder populair zijn, kun je aanbieden tegen hogere kortingen. Dit is een slimme manier om van overtollige voorraad af te komen.

Zorg dat acties opvallen
Geef bovendien de producten met de meest aantrekkelijke kortingen een prominente plek in de catalogus. Zorg ervoor dat de consument gemakkelijk door de website kan navigeren. Een zoekfunctie en filters kunnen hier ook enorm in helpen. Plaats producten die wat extra aandacht verdienen bovenaan zoekresultaten en categorie pagina's.

Maak een Black Friday actie pagina
Plaats producten op een speciale Black Friday categorie pagina. Hierdoor kunnen gebruikers eenvoudig alle aanbiedingen binnen de webshop bekijken. In de meeste webshops is dit eenvoudig te doen door een nieuwe categorie genaamd "Black Friday" toe te voegen.

Biedt elke bezoeker een unieke ervaring

Maak het persoonlijk en personaliseer je webshop

Het aanbieden van een gepersonaliseerd aanbod voor elke gebruiker is een essentieel onderdeel van de customer journey. Niet alleen voor Black Friday, maar het hele jaar door. Mocht je hier nog niet mee hebben geëxperimenteerd, dan is dit hét moment om ermee te starten. Maak gebruik van beschikbare gebruikersdata en speel hierop in.

Wanneer een gebruiker ingelogd is dan is er veel extra informatie beschikbaar waarmee een gepersonaliseerde shop ervaring aangeboden kan worden. Op basis van de bekeken of bestelde producten kan een gepersonaliseerd aanbod getoond worden. Daarnaast kan er advies gegeven worden in welk product het best bij de gebruiker past op basis van maat of voorkeuren.

Ook nieuwe klanten waarvan nog niet zoveel informatie bekend is kunnen een gepersonaliseerde webshop ervaring krijgen. Tools zoals Tweakwise, Datatrics en Algolia kunnen hierbij helpen.

Zorg voor een optimale klantbeleving

Steeds meer webshops doen mee aan Black Friday. Hierdoor is de concurrentie groot, hoe zorg je er nu voor dat potentiële kopers juist bij jouw bestellen? Zorg voor de optimale klantbeleving! Bij elke stap die de gebruiker in de customer journey doorloopt, groeit het vertrouwen of neemt het juist af.

Check de website snelheid

Breng van tevoren in kaart of je website de toestroom van bezoekers aankan, in het bijzonder wanneer je Google Ads of social campagnes inzet om het bereik te verhogen op Black Friday. Doe een speedtest en vraag aan de ontwikkelaar van de webshop of er een speed-audit uitgevoerd kan worden. Niemand wil een aankoop doen op een trage website. Naast dat de gebruiker lang moet wachten, geeft het de consument niet echt vertrouwen in de webwinkel.

Tip: Google pagespeed insights is een bekende tool om de snelheid van jouw webshop te meten. In het rapport worden allerlei optimalisatie tips getoond zoals initiële server laadtijd, ongebruikte Javascript code en mogelijke optimalisaties aan afbeeldingen. Mag dit niet baten, dan is het wellicht tijd om de servercapaciteit te upgraden, browsercaching in te schakelen of third party-oplossingen te gebruiken.

Lees hier meer over het optimaliseren van website snelheid

Bereik je doelgroep vanaf verschillende kanalen

Werk aan een goede omnichannel strategie

Om een zo groot mogelijk publiek te bereiken, is het waardevol om meerdere kanalen in te zetten voor de verkoop van Black Friday-deals. Een goede omnichannel strategie zorgt voor een naadloze shopping experience tussen verschillende verkoopkanalen. Denk naast de webshop aan Facebook, Instagram of Google Shopping om je podium te vergroten. Maak bijvoorbeeld ‘shopable’ posts op Instagram en Facebook. Deze advertenties linken de catalogus van jouw shop direct aan de social post, waardoor het getoonde product meteen kan worden gekocht.

Vergeet niet om een nieuwsbrief te versturen!
Naast sociale media is het ook zeker de moeite waard om bestaande klanten op de hoogte te brengen van nieuwe Black Friday deals. Stel tijdens het checkout proces de vraag of klanten een nieuwsbrief willen ontvangen. Alle ontvangers van de nieuwsbrief kun je een speciale korting bieden, en in de weken voor Black Friday al warm maken voor mooie acties. Probeer volgers dus via verschillende kanalen aan te sporen om over te gaan tot een aankoop.

Maak betalen gemakkelijk

Optimaliseer het checkout en betaalproces van je webwinkel

Een succesvolle Black Friday betekent ook een grote hoeveelheid orders die betaald moeten worden. Zorg ervoor dat de klant genoeg betaalmogelijkheden heeft die makkelijk en veilig zijn. Neem hierbij de voorkeuren van je doelgroep in overweging: hoe betaalt jouw doelgroep graag? Direct of achteraf? Naast iDeal zijn de belangrijkste betaalplatforms VISA, Mastercard en PayPal. Voor achteraf betalen zijn bekende opties Riverty, Klarna, Buckaroo en Billink. Je kunt ook een stapje verder gaan en digitale betalingen zoals Apple Pay en Google Pay integreren in je webshop.

Payment providers zoals Mollie, Pay en Stripe maken het vaak eenvoudig om aanvullende betaalmethoden toe te voegen aan de checkout. Wanneer je gebruik maakt van een hosted checkout dan kunnen betaalproviders zelfs toegevoegd worden zonder dat hiervoor technische wijzigingen in de webshop zelf uitgevoerd hoeven te worden.

Kies ook voor next level e-commerce!

Heb jij het idee dat je online kansen laat liggen? Laten we hier eens samen over sparren! Tijdens een vrijblijvend gesprek bespreken we graag de mogelijkheden om jouw webshop naar het volgende niveau te krijgen.

Gerelateerde artikelen