Shopware is een e-commerceplatform uit Duitsland dat sinds 2000 flink aan de weg timmert. Niet alleen in Nederland groeit het aantal installaties aanzienlijk; wereldwijd kiezen grote en kleine ondernemers voor Shopware. Bij Beter Bekend zijn we fan, maar wat maakt dit platform zo bijzonder?
In deze blogpost geef ik 7 redenen waarom we bij Beter Bekend zo enthousiast zijn over Shopware.
Het e-commerceplatform Shopware stelt ondernemers in staat een succesvolle webshop te beheren. Zowel content als producten zijn zeer makkelijk te beheren in de gebruiksvriendelijke interface. Bovendien speelt storytelling een grote rol, zodat je een webshop kunt creëren die persoonlijk is en impact maakt.
Er zijn tal van populaire e-commerceplatforms beschikbaar zoals Woocommerce, Shopify en Magento. Bij Beter Bekend zijn we groot fan van Shopware, maar waarom springt dit platform eruit? Ik pik er 8 voordelen uit.
De flexibiliteit alleen al is een reden om voor Shopware te kiezen. Met behulp van verschillende tools stelt Shopware ons in staat de webshop te bouwen van je dromen. Bovendien is Shopware een open source e-commerce platform waardoor je, in tegenstelling tot SaaS-oplossingen zoals Shopify en BigCommerce, zelf eigenaar bent van de code en de data. Met deze volledige toegang tot de code zijn je gegevens echt van jou, zonder grenzen. Hierdoor loop je minder risico de data kwijt te raken en krijg je niet ineens met hoge prijsveranderingen te maken.
De interface van Shopware is zeer gebruiksvriendelijk. Het is eenvoudig om producten toe te voegen, bestellingen te beheren en de algehele winkelervaring te verbeteren. Door middel van een blokkensysteem genaamd Shopping Experiences kun je iedere pagina customizen. Daarbij helpt de zogenaamde Flow Builder de meest complexe workflows te vereenvoudigen door ze te automatiseren met vooraf bepaalde processen. Dit bespaart je tijd en helpt je het overzicht te bewaren.
Shopware is schaalbaar, wat betekent dat je jouw webshop kunt laten groeien naarmate je bedrijf groeit. Of je nu een B2C of B2B-shop runt met tientallen of duizenden producten: het platform is geschikt voor elke catalogus. Bovendien houdt Shopware rekening met eventuele internationale uitbreidingen. Wil je opschalen naar het buitenland? Van tekstvertalingen tot valuta’s en btw-regels: met Shopware is het in een mum van tijd geregeld.
Net als veel andere e-commerceplatforms heeft Shopware een multichannel-benadering. Verkopen via meerdere webshops, een mobiele app, Facebook of Google Shopping is geen probleem voor Shopware. Bovendien is het erg eenvoudig om de catalogus onder te verdelen over de verschillende verkoopkanalen en kun je per product aangeven waar het zichtbaar is.
De laatste jaren heeft Shopware zich volledig toegelegd op een API-first benadering. Dit maakt het uitermate geschikt voor headless e-commerce projecten. In headless e-commerce kunnen de front-end en back-end onafhankelijk van elkaar worden ontwikkeld. Dit stelt bedrijven in staat om meer flexibiliteit en innovatie te realiseren.
Vandaag de dag kun je niet meer om Ai (kunstmatige intelligentie) heen. Shopware speelt hierop in met de Copilot AI. Deze digitale assistent helpt je onder andere met het genereren van content, klant-kwalificaties en persoonlijke gebruikerservaringen.
Ten slotte heeft Shopware een actieve community die regelmatig interessante evenementen organiseert. Een voorbeeld van zo'n event is de Shopware community dag een uitgelezen moment voor Beter Bekend om kennis uit te wisselen met mede-ontwikkelaars. Dit resulteert in nieuwe ideeën, inspiratie en kennis om iedere Shopware webshop naar een hoger niveau te tillen.
Inmiddels draaien er wereldwijd duizenden webshops op de betrouwbare Duitse software. Een paar voorbeelden uit Nederland zijn de shops van Douglas, Fleurop, Rituals en het Rijksmuseum. Shopware projecten van Beter Bekend zijn onder andere Klompmaker fietsen en Uniekebomen.nl
Beter Bekend ontwikkelt Shopware webshops op maat. Het ontwikkelen van een Shopware webshop is een proces waarbij meer komt kijken dan alleen ontwikkeling. Denk hierbij aan een duidelijke digitale strategie, SEO optimalisatie content migratie en een plan voor de lancering van de nieuwe webshop.
Overweeg je een migratie naar Shopware, of wil je een compleet nieuwe Shopware webwinkel laten ontwikkelen? Tijdens een kennismakingsgesprek vertellen we graag meer over onze werkwijze en over Shopware webshop ontwikkeling.